КЛИЪР, КОНСТРУИРАНЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОСТИЖЕНИЯ В ЕВРОПА. МНОГОСЛОЕН АНАЛИЗ НА ПОСТИЖЕНИЯТА И НЕУСПЕХИТЕ В ЖИЗНЕНИЯ ПЪТ
Клиър е проект по програма „Хоризонт Европа", който изследва многообразните фактори в социалното конструиране на академичните постижения и неуспехи, като ги анализира на пет нива: индивидуално, институционално, структурно, пространствено и релационно. Това позволява да се разбере сложността на взаимодействието между тези фактори и действията на преподаватели, политици, експерти, млади хора и техните семейства и приятели.
Ученето (както в образователни институции, така и извън тях) е основният начин, чрез който хората могат, както да подобрят собствения си живот, така и да допринесат за изграждането на устойчиви общества. Основна цел на изследователския проект Клиър е да бъдат идентифицирани и разбрани по-добре специфичните фактори, влияещи върху резултатите от обучението, за да се използва пълноценно потенциалът на младите хора, като акцентът се поставя върху групите в уязвимо положение.
Изследването прилага сравнителна перспектива, като използва смесени методи:
- количествени анализи на официални статистически данни за резултатите от обучението на национално и регионално ниво във всяка страна;
- институционални анализи и експертни проучвания в две населени места във всяка страна – едното в икономически подем, а другото в упадък;
- качествени биографични интервюта с млади хора на възраст 18-29 години в същите населени места.
Участници в проекта са университети от осем европейски страни: Австрия, България, Финландия, Германия, Гърция, Италия, Португалия, Испания.
Българският е представен от доцент д-р Сийка Ковачева, д-р Дарена Христозова и д-р Пламен Нанов от ПУ „П. Хилендарски" и д-р Теодора Бедрозова от ВТУ "Св. св. Кирил и Методий". Повече информация относно проекта е налична на сайта на проекта https://clear-horizon.eu/