Професионално направление: 2.2. История и археология
Образователно-квалификационна степен: бакалавър
Професионална квалификация: археолог
Срок на обучение: 8 семестъра (4 години)
Форма на обучение: редовна
Квалификационна характеристика
Учебни планове:
Избираеми и факултативни дисциплини
Процедура за подготовка и защита на дипломна работа
Методи и критерии за оценяване
Координатор на специалността:
гл. ас. д-р Божидар Драганов
Анотация
Провеждането на обучение по специалност „Археология“ във Философско-историческия факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ е исторически обусловено и продиктувано от значимото археологическо и културно-историческо наследство, съхранено на територията на град Пловдив и в Горнотракийската низина. Изобилието на праисторически, тракийски, антични и средновековни паметници и обекти допълнително стимулира и повишава спектъра на научното познание и възможностите за организиране на учебния процес. Естествените предпоставки, в съчетание с традициите на археологическата наука у нас и в чужбина, оформят рамката на учебната програма и изучаваните учебни дисциплини.
Учебният план на специалност "Археология" е съобразен с Наредбата за държавните изисквания за придобиване на висше образование на образователно-квалификационните степени “бакалавър”, “магистър” и “специалист”, публикувана в ДВ, бр. 76/06.08.2002 г., и Наредба № 21 от 30.ІХ.2004 г. на МОН за прилагане на система за натрупване и трансфер на кредити във висшите училища.
Обучението на студентите е с продължителност четири години (осем семестъра). В него са включени задължителни, избираеми и факултативни дисциплини и теренна практика, обособени в три модула. Сред основните археологически дисциплини са: Праисторическа археология, Тракийска археология, Антична археология, Средновековна археология, Археология на българските земи през ХV – ХVІІ в. и други. Сред основните исторически дисциплини са: История на България, История на Стария свят, Средновековна обща история и Нова обща история. Изучават се и надграждащи или помощни дисциплини, като: Архитектурна археология, Нумизматика, Антична и Средновековна епиграфика, Тракология, История на Византия, Класически езици – латински или старогръцки, Старобългарски език и други. Избираемите и факултативни дисциплини също дават възможност за надграждане.
Обучението по специалността включва и три задължителни теренни археологически практики и посещения в музеи. Предвидени са и две пътувания с учебна насоченост, включващи посещения на важни и еталонни археологически обекти в страната. Създадена е възможност за студентите, посредством вече утвърдения Студентски историко-археологически клуб “Проф. В. Велков” и сключените междууниверситетски договори, да участват и в международни археологически експедиции у нас и в чужбина.
Успешно завършилите специалност „Археология“ получават професионалната квалификация “археолог”. Могат да се реализират като специалисти в национални, регионални и общински музеи и музейни сбирки; в научни и културни институти и в системата на МВР. Имат възможност да продължат обучението си по археология и история в магистърски програми и да придобият допълнителна професионална квалификация „учител по история“.
Реализация
В специалност „Археология” се подготвят специалисти с насоченост към конкретното направление и бъдещата практическа дейност. Съгласно нормативната база, археологическата дейност в страната се осъществява само от лица с правоспособност да провеждат теренни археологически проучвания. ОКС „бакалавър“ на специалност „Археология“ предоставя именно такава правоспособност и възможност за професионална реализация като специалист археолог. Завършилите специалността могат да работят също така, като специалисти и уредници в национални, регионални и общински музеи и музейни сбирки; в научни и културни институти; в системата на МВР и др.
При придобиване на учителска правоспособност с допълнителна професионална квалификация „учител по история“ студентите могат да се реализират и като учители в основните и средните училища по учебните дисциплини „История и цивилизации“ и „Свят и личност“ („Гражданско образование“), съгласно НАРЕДБА № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.